Mahathir Mohamad Pimpin Malaysia di Usia 92 Tahun

publicanews - berita politik & hukumDatuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Mahathir Mohamad (Foto: Reuters)
PUBLICANEWS, Kuala Lumpur - Mahathir Mohamad resmi kembali memimpin Malaysia sebagai perdana menteri (PM). PM Malaysia periode 1981 hingga 2003 itu berhasil menumbangkan kekuasaan Partai Barisan Nasional (BN) yang telah berkuasa selama 61 tahun terakhir.

Pria 92 tahun ini, Kamis (10/5) malam tadi telah diambil sumpah di Istana Sultan Kuala Lumpur, disaksikan oleh Yang Dipertuan Agong Sultan Muhammad V dari Kelantan.

"Saya Mahathir bin Mohamad setelah dilantik memegang jabatan perdana menteri akan menunaikan kewajiban dengan daya upaya saya. Saya akan memelihara, melindungi , mempertahankan pelembagaannya," kata Mahathir.

Langkah Mahathir merebut posisi PM dari Najib Razak disokong penuh oleh koalisi Pakatan Harapan yang dipimpin istri dari Anwar Ibrahim, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Dalam pemilu yang berlangsung Rabu kemarin, kubu Mahathhir mendapatkan 113 dari 22 kursi di parlemen.

Dalam memimpin Malaysia ia akan berbagi peran dengan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang akan ditunjuknya sebagai wakil PM.

Ia juga mendesak pembebasan Anwar, wakil PM-nya terdahulu yang pernah berseteru. Mahathir juga akan mengusut korupsi 1MDB yang diduga melibatkan Najib.

Kemenangan Mahathir disambut gegap gempita warga Negeri Jiran itu sepanjang hari ini. "Ini merupakan sebuah perubahan dan saya ingin merayakannya," kata Ramachandran (51) seperti dikutip The Star.

Saat tiba di istana, Mahathir menggunakan mobil Proton Perdana berpelat nomor "Proton 2020". Simbol visi Mahathir yang ingin menjadikan Malaysia sebagai negara maju pada 2020. (feh)

Berita Terkait

  • Tidak ada berita terkait

Komentar(0)

Login
    Tidak ada komentar pada artikel ini

Back to Top